zaterdag 12 januari 2013

Kerst


Voordat ik naar Bahir Dar afreis verblijf ik nog een paar
dagen in Addis.

Terwijl in Nederland de feestdagen over zijn en iedereen
weer aan de lijn is en aan het werk, was het afgelopen maandag 7 januari kerst voor
de Orthodoxe christenen wereldwijd.
Aangezien een groot deel van de Ethiopische bevolking bestaat uit Orthodoxe
christenen, wordt kerst groots gevierd. Al is het niet zo groots als wij dat in
Nederland kennen.

De avond voor kerst gingen we uit eten, bij een restaurant
met een vrolijk gekleurde kerstboom. Uit de boxen schalde het welbekende
kerstlied; ,,het is zulk heerlijk weer om sleetje te gaan rijden”. Wij zaten
buiten te eten, het was bijna twintig graden. De elektriciteit viel uit en
de generator van het etablissement had er ook niet erg veel zin in. Het was dus
eten in het donker en dan weer licht, de kitscherig kerstboom knipperde aan en
uit.

Op kerstdag is er naast de kerkdiensten het samenkomen van
familie en vrienden. En zoals het in Ethiopië altijd gaat, niks is zoals het
van te voren lijkt. Om half tien zouden we worden opgehaald voor een kerstlunch
bij mensen aan de rand van de stad en daarna zouden we nog een lunch hebben bij
vrienden in het centrum van de stad. Omdat ik echt heel hardleers ben stond ik
om half tien netjes klaar maar uiteraard verscheen er helemaal niemand. Om elf
uur werden de plannen gewijzigd en gingen we eerst bij vrienden in het centrum
lunchen en daarna aan de rand van de stad.

De kerstlunch bestaat hier uit traditioneel eten, injera.
Een grote pannenkoek waarop een saus van meestal vlees en/of groenten wordt
geserveerd. Niet echt mijn favoriete eten maar op een dag als kerst eet ik
vrolijk mee.

De gastvrijheid en vriendelijkheid van de Ethiopiërs blijft
mij altijd weer verbazen. Of ze veel of weinig bezitten iedereen is welkom en
alles wordt gedeeld.

Toen we eindelijk bij de tweede lunch aangekomen waren werd
er ook rauw vlees geserveerd, in grote stukken op een mooi zilveren dienblad. Een
delicatesse, speciaal voor de feestdagen. Nu ben ik al niet erg dol op vlees maar
dit zag ik echt niet zitten, dus wuifde ik het vriendelijk maar dwingend af. Nu is
het afslaan van eten niet erg netjes en om dat te compenseren at en dronk ik de
rest van de middag wat mij werd aangeboden. Zo at ik meer dan me lief was en dronk
ik wijn, twee kopjes espresso en een glas lokaal bier. Ook hier bestaat kerst
uit veel eten en drinken.

Opvallender dan in Nederland zie je hier het verschil in rijk en
arm. De armen zitten op straat, hun huis is een deken of doos. Bij die aanblik
voel ik me toch altijd ongemakkelijk. Ik vraag me af hoe het toch kan dat het
soms zo lijkt alsof er weinig vooruitgang is in het bestrijden van de armoede.

Gelukkig is Kerst een feest van Hoop, voor arm en rijk.

Fijn kerstfeest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten