donderdag 18 november 2010

Bizar

Het feit dat we niet heel vaak ´s nachts worden gebeld voor onze hulp, komt onder andere doordat er in de nacht weinig vervoer mogelijk is. En zo gebeurt het dat vrouwen met gecompliceerde bevallingen pas in de ochtend naar het ziekenhuis worden vervoerd vanuit hun huis of het health center.
Op woensdag aan het eind van de ochtend werd ik gebeld door een verloskundige of we naar het ziekenhuis wilden komen omdat er een mevrouw was binnengekomen, verwezen door een health center, met zeer waarschijnlijk een scheur in de baarmoeder.
Ik liep naar mijn buurman dr. David om hem te informeren en samen liepen we naar het ziekenhuis.
Hij vroeg mij of ik wist of het kind nog in leven was. Ik wist dit niet en zei nog dat het kind waarschijnlijk dood was en de moeder ernstige complicaties moest hebben want bij verwijzingen uit dit health center was dit altijd het geval.
En zo was het.
Tijdens de operatie die volgde was na het openen van de buik het kind direct zichtbaar. Het kind en de placenta lagen buiten de baarmoeder. Opvallend was dat de scheur onderin de baarmoedermond en een gedeelte van de vagina zat. De baarmoeder werd verwijderd en gelukkig verliep alles verder ongecompliceerd.
Toen ik het dode kind nog eens goed bekeek, zag ik een grote deuk in de zijkant van de schedel.
Wat hadden ze toch in het health center geprobeerd om de vrouw te laten bevallen. Een tangverlossing waarmee ze de scheur in de baarmoeder hadden veroorzaakt? Of een craniotomy die was mislukt?
Terwijl ik het kind in doeken wikkelde kon ik me alleen maar afvragen wat een afschuwelijke lijdensweg dit kind en zijn moeder hadden moeten ondergaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten