donderdag 23 september 2010

Happy New Year!

En we vierden oud en nieuw. Op elf september startte het nieuwe jaar in Ethiopië. En op nieuwjaarsdag werd het 1 september 2003. De jaartelling is net een beetje anders...

Er zijn 13 maanden in het jaar. Alle maanden hebben 30 dagen. Zo blijven er nog vijf dagen over na twaalf maanden en daarom een 13de maand die bestaat uit 5 dagen. Dan trek je er nog een aantal jaar vanaf en leef je in 2003.

Het verschil in tijd met Nederland is een uur. We leven hier een uurtje eerder, staan dus eerder op en gaan eerder naar bed dan in Nederland :) Alleen hebben de Ethiopiërs het nog een beetje moeilijker gemaakt. De uren tellen ze anders. Elke dag om zes uur 's ochtends is het hier 00am en dan tellen ze op tot 12am en dan beginnen ze met 0pm. Als je om tien uur 's ochtend wil vergaderen dan spreek je dus om 4 uur Ethiopische tijd af.

Het levert weleens onduidelijkheid op en ik check altijd maar even wat de tijd is in 'global time'.

En een uitgerekende datum voor een zwangere berekenen, in Ethiopische maanden, dat is pas echt lastig :)

Maar het goede nieuws was dat we het nieuwe jaar konden vieren! Het oude jaar wordt hier niet gevierd, men kijkt liever vooruit naar een betere toekomst.

Wij probeerden voor het nieuwe jaar aanving mijn hangmat nog even uit, met een heleboel bekijks van kinderen. Er zaten wat dunne touwtjes bij, dr. Frits vroeg zich af of die het wel zouden gaan houden. Ik wilde het wel proberen want die touwtjes waren daar immers toch voor gemaakt?! En zo stapte ik voorzichtig in de hangmat, netjes de handleiding volgend waarin uitdrukkelijk staat dat je niet eerst met je voeten in de hangmat moet stappen. Het ging goed, het kraakte allemaal een beetje maar als ik maar niet te veel bewoog ging het prima. En toen was dr. Frits aan de beurt. Voorzichtig ging hij zitten en daar ging hij, met hangmat en al, naar beneden. Gelukkig was de val niet al te hard en konden we er hard om lachen, samen met alle toekijkende kinderen. Misschien hadden we toch eerst wat steviger touw moeten kopen.

Het nieuwe jaar begon vroeg! Om half zeven (global time) stonden er een heleboel kinderen voor mijn deur te zingen. Toen ik eindelijk besefte dat ik niet droomde en ik wanhopig onder de klamboe vandaan probeerde te komen, werden ze al weggeroepen door een buurman uit het ghetto. Later begreep ik dat het traditie is en dat de kinderen dan een klein beetje geld krijgen voor hun optreden, een leuke gewoonte.

De rest van de dag bestond uit koffieceremonies en het nuttigen van alle geslachte schapen en kippen. Iedereen heeft nieuwe kleren aan en velen zijn naar de kapper geweest. We hebben er nog een paar mooie foto's gemaakt en moesten zelf hard lachen omdat het eruitziet alsof je naar een bruiloft gaan.

Bij de tweede koffieceremonie mochten we van de kip proeven die door dr. Merawi geslacht was. Nou ja zelf, hij had een beetje een bot mes en na een heleboel lawaai was het kippetje nog niet dood. Gelukkig was er een buur in het getto met een fatsoenlijk mes.

Aan het einde van de dag kon ik geen koffie meer zien maar we hadden een gezellige en zonnige nieuwjaarsdag gehad.

Na een week zag ik sommige mensen nog steeds in hun nieuwjaarskleding lopen. En je kan wel raden hoe dat ruikt...

1 opmerking:

  1. Pff, ik zou heel vaak te laat of te vroeg komen denk ik :s

    Ik ga nog reageren op je mail trouwens hoor!

    x jw

    BeantwoordenVerwijderen