woensdag 1 september 2010

Koffieceremonie

Allereerst iedereen bedankt voor de leuke reacties! Ik kan zelf niet op mn blog omdat het Ethiopische internet het niet toelaat:s Gelukkig is Alice zo geweldig om mijn stukjes te plaatsen en jullie reacties te mailen! Erg leuk!

...

Een echt traditioneel gebruik. Inmiddels heb ik er al een paar meegemaakt want als er ook maar iets te vieren is dan wordt er een koffieceremonie gehouden. Gister werd er nog een koffieceremonie gehouden in onze overdrachtsruimte. Een klein kamertje, verbazend hoeveel mensen er op zo´n moment in kunnen en wonderlijk genoeg vliegt er niks en niemand in de fik.

Het was gisteren een drukke dag in het ziekenhuis en ik was al meerdere keren gebeld om even te komen kijken naar patiënten. Aan het eind van de middag wilde ik wel graag even van de compound af om met de boodschappenjongen een sapje te drinken in de stad. Want tuesday is juiceday! Wij gingen naar de stad en toen ik net de eerste slok van m'n overheerlijke guave/papaya/mango met een beetje vers limoensap nam, ging mijn telefoon alweer, een misscall uit het ziekenhuis. Dr. Frits had voordat we gingen gezegd dat ik hem maar moest bellen als er iets in het ziekenhuis was dan zou hij wel gaan kijken en kon ik even in het dorp verblijven. En zo deed ik dat. Een kwartiertje later belde dr. Frits en ik dacht we gaan weer een keizersnede doen:) Maar niks was minder waar, ze hadden mij gebeld omdat er een koffieceremonie was. Dr. Frits en zijn vrouw Annemarie waren daar dus al en ik ging samen met de boodschappenjongen ook richting de ceremonie. Onderweg kwamen we nog een student tegen en toen ik tussen neus en lippen door vermeldde dat we richting een koffieceremonie gingen keek de jongen ons verschikt en lachend aan. Het was zijn eigen ceremonie en hij was het vergeten. De studenten gaven een ceremonie omdat ze van het tweede- naar het derdejaar overgingen en daar hoorde hij ook bij. We liepen gedrieën naar het ziekenhuis..

De koffieceremonie werd dus in onze staff room gehouden en, zoals gebruikelijk bij een koffieceremonie lag de hele vloer bezaaid met gras en bloemen. Er branden een paar kaarsjes en wat geurstokjes. Er was een klein tafeltje met kopjes en een brandertje met een koffiepot. Verder is er brood en popcorn dat continu wordt rondgedeeld. Iedereen krijgt een heel klein kopje met koffie en heel veel suiker. De gehele ceremonie bestaat uit drie keer een ronde met koffie want drie brengt hier geluk. Het is een heel gezellig gebeuren en er is ook altijd wel iemand die met zijn telefoon de nationale muziekhits laat rondschallen. De meiden die de koffieceremonie maakten schroomde niet om met hun blote handen even de hete kooltjes om te schudden, vuurvaste handjes!

O ja, de deur van de staffroom stond gedurende de hele ceremonie open en zo konden we onder het drinken van onze koffie genieten van het geluid van een kokhalsende en brakende patiënt met een ileus....



2 opmerkingen:

  1. Hallo Daphne,
    van je moeder dit blogspot gekregen en alles met belangstelling gelezen, wat een ervaring!
    ik hoop dat je alles een beetje kan verwerken en ook kan genieten van een zo heel andere cultuur.
    groeten uit Apeldoorn
    Evelien Sjoukes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Daphne,

    Je koffieceremonie, gelezen. Wel wat anders dan onze koffieceremonie -> de senseo met z'n koffiepad.
    Leuk alweer wat van je te lezen en volgens mij heb je het er naar je zin.
    Ik kijk uit naar het volgende bericht.
    Veel succes verder.
    Lieve groet, Mark

    BeantwoordenVerwijderen