woensdag 18 augustus 2010

Het is begonnen

Veilig aangekomen in Bahar Dar, Ethiopië Na een reis waarbij ik wel geteld 6x door de douane mocht en ik 10x 6 schietgebedjes deed, ben ik compleet met al mijn bagage aangekomen!

Op het vliegveld van Bahar Dar werd mij gelijk duidelijk dat je hier altijd gezelschap hebt. Oplopend met een jongen die me een taxirit wilde verkopen ontmoette ik dr. Andrew. Hij bracht mij naar mijn hotel en met ons liftte een Amerikaans meisje mee die anders een belachelijke prijs voor een taxirit moest betalen. In het centrum werd zij bij het busstation afgezet, zodra zij uitstapte werd ze omringd door zeker 10jongens. Zij, duidelijk meer ervaren met dit gezelschap liep met de hele zwerm richting het bord wat het busstation voorstelde. dr. Andrew reed weer verder tussen alle mensen door en bijna hadden we een naakte man op de motorkap liggen, die ook nog wel even dacht over te steken. Het was echt overweldigend te zien hoeveel mensen er op straat rondlopen, in deurposten hangen etc. Toen ik dit naar dr. Andrew opmerkte zei hij dat het vrij rustig was omdat de mensen waarschijnlijk door de regen van de straat bleven.

Ik was blij me nog even niet in de massa te hoeven bewegen.

Afgezet bij het hotel, waar dr. Andrew duidelijk een goede bekende is. Ik verblijf in een sobere maar redelijk schone lodge, voorzien van stromend koud water:) Het ligt aan het prachtige Tana meer. Een paar uur later kwam dr. Andrew mij alweer ophalen om in een ander hotel te gaan lunchen samen met zijn vrouw en twee kinderen. Het is echt zo bijzonder hoe gastvrij en aardig deze mensen zijn. We gingen in een hotel lunchen omdat je dan niet zoveel last hebt van het al eerder waargenomen gezelschap. Voor een paar euro heerlijk gegeten, het is hier goedkoper om uit eten te gaan dan zelf producten te kopen. Na de lunch werd ik uitgenodigd om ook samen met hen en anderen het avond eten te nuttigen maar dat heb ik afgeslagen omdat ik toch wel erg gaar was van de reis. En daarom spraken we af dat ze mij zondag op zouden halen om te gaan ontbijten:)

Aan het eind van de middag heb ik nog een poging gedaan om langs het Tana meer te lopen maar na 50m uit het hek van het hotel te zijn had ik alweer gezelschap, die niet echt af te schudden waren en na een 500m ben ik maar weer omgedraaid. Teruggelopen met een man en zijn drie dochters die vroeg of ze me erg lastig vielen. Gezellig praatje met hen gemaakt.

Uiteindelijk vanachter het hek bekeken hoe mensen hier hun dagelijks bad in het meer nemen. Er duidelijk niet echt van onder de indruk te zijn dat er ook nijlpaarden baden.

Het lijkt misschien of de Ethiopiërs vervelende/opdringerige mensen zijn maar dat is absoluut niet zo. Mijn eerste indruk is dat het hele vriendelijke en beleefde mensen zijn.

En dat ze elke kans aangrijpen om een beetje geld te verdienen of een enkeltje westers land te verkrijgen is best te begrijpen als je de armoede hier ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten