woensdag 18 augustus 2010

Weekend in Bahar Dar

Na een hele lange nacht slapen werd ik door dr. Andrew en zijn vier jarige zoon William opgehaald om met een boot het Tana meer op te gaan om Nijlpaarden te spotten. Na een twintig minuten varen nog even gestopt om een kerkje op een eiland te bekijken. De gids aldaar gaf ons een rondleiding door het piepkleine kerkje. Hij vertelde dat het gebouw zo´n 900jaar oud is. Buiten gehoor afstand vertelde dr. Andrew dat het gebouw twee jaar terug nog maar zo´n 600 jaar oud was. De tijd vliegt hier:)

Buiten de kerk nog even staan kijken bij de wekelijkse dienst, die uren duurt en waarvan alleen de hoogste priester de taal kent en spreekt. De toehoorders zitten doodstil te luisteren. Uit respect liepen wij stilletjes weg waarbij William nog even maximaal wuift naar een paar hele oude, plechtig ogende priesters. De priesters vinden dit zo grappig dat ze vrolijk lachend en groetend naar hem terug wuiven.

We vervolgen onze tocht per boot en passeren onderwijl een paar mannen in traditionele kano's en een man op een vlot die zijn koe naar de overkant brengt. Uiteindelijk vinden we twee Nijlpaarden, moeder en dochter. Als we te dicht bijkomen verdwijnen ze met hun enorme lijven onder de oppervlakte.

Na terugkomst bij het hotel genieten we van het ontbijt en dan vertrekken dr. Andrew en zoon. De rest van de dag vermaak ik me heerlijk met wat lezen en loop ik nog een stuk richting het centrum, me wederom verbazend over het aantal mensen op straat. Geen idee waar ze vandaan komen en thuishoren. De een poetst schoenen de ander wil je voor een paar birr wegen. Ik raak snel gewend aan de drukte en de mensen die je continu aanspreken. En de vraag: "Do you need a boyfriend?!” is gewoon te hilarisch. Prima dag gehad.

Morgen eindelijk naar Mota!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten